Israel jadikan masjid bersejarah kelab malam


Pihak berkuasa Israel telah menjadikan masjid bersejarah di bandar Palestin yang masih digunakan menjadi kelab malam, kata seorang pegawai Islam tempatan.
Sebuah syarikat Israel yang dikaitkan dengan perbandaran Safad di Palestin Utara telah menjadikan Masjid Al Ahmar (Merah) abad ke-13 itu sebagai pusat hiburan dan perkahwinan.
“Saya terkejut apabila melihat masjid disabotaj,” kata Khair Tabari, setiausaha agensi sumbangan Islam Palestin, kepada akhbar Al Qodus Al Arabi yang berpangkalan di London.Beberapa tahun yang lalu, Tabari memfailkan tuntutan mahkamah di mahkamah Nazareth, memohon penyerahan masjid sebagai khazanah Islam.
Masjid ini telah disabotaj sejak tertubuhnya Israel pada tahun 1948.
Pertama, ia berubah menjadi pusat latihan Yahudi.
Pada tahun 2006, ia menjadi pejabat pilihan raya untuk Parti Kadima Israel sebelum digunakan sebagai gudang pakaian.
“Masjid Al Ahmar mendapat namanya dari batu merah, “kata Mustafa Abbas, seorang ahli sejarah dan berasal dari Safad.
“Masjid ini mempunyai nilai sejarah dan seni bina yang jarang dijumpai kerana ia ditubuhkan oleh Mameluke Sultan Al Daher Baibars [1223-1277 AD],” kata Abbas.
Tanda batu di pintu masuk ke masjid menyatakan ia dibina pada 1276 AD.
Pihak berkuasa Israel dituduh secara sistematik mencerobohi tapak-tapak Islam di wilayah-wilayah Palestin yang diduduki dengan tujuan untuk menghapuskan identiti mereka.
Sumber: MSN
Israel jadikan masjid bersejarah kelab malam Israel jadikan masjid bersejarah kelab malam Reviewed by cikguzim on Isnin, April 15, 2019 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.