Kisah buaya putih kembar manusia



Di Pangkalan Balak, Melaka, terdapat satu legenda yang berlegar di kalangan penduduk setempat mengenai seekor buaya putih yang menjadi penunggu di Sungai Linggi. Buaya tersebut dikatakan mempunyai saudara kembar iaitu seorang manusia.


Sama ada kisah ini hanya sekadar suatu mitos atau sebaliknya, tidak dapat dipastikan kebenarannya. Tetapi cerita mengenai manusia kembar dengan buaya ini telah menjadi buah mulut secara turun temurun di kalangan penduduk kampung sekitar daerah Masjid Tanah dan Linggi.

Menurut Ibrahim Abdul Aziz yang berasal dari Kampung Sungai Kerteh, Pangkalan Balak, suatu ketika dahulu, seorang perempuan dikatakan telah melahirkan anak kembar lelaki di kampung tersebut. Anak pertama yang dilahirkan adalah seekor buaya manakala adiknya adalah seorang manusia. Bayi lelaki itu telah dipelihara seperti orang biasa manakala pasangannya telah dilepaskan ke Sungai Linggi.



Pada hari-hari tertentu, jika si ibu atau si adik ingin berjumpa dengan buaya tersebut, mereka akan pergi ke beting pasir sambil menyeru nama si abang. Apabila nama diseru, buaya putih tersebut akan muncul di permukaan sungai untuk bersua muka dengan ibu dan adik kembarnya.

Legenda mengenai cerita ini menjadi semakin kuat apabila pada tahun 1990-an, bangkai seekor buaya berwarna putih sepanjang lima meter telah ditemui terdampar di pantai Pangkalan Balak. Berdasarkan kepada kecederaan fizikal yang terdapat di seluruh badan buaya itu, ia dipercayai telah diserang oleh seekor buaya lain. Buaya itu dikatakan cuba mencari kembarnya selepas kawasannya di Sungai Linggi telah diceroboh oleh buaya lain.

Apa yang menghairankan mengenai sang bedal tersebut ialah beberapa anggota badannya dikatakan mempunyai bentuk yang hampir sama dengan fizikal manusia. Jari-jemari buaya itu tidak bersisik dan panjang serta bentuk kukunya pula bulat seperti kuku manusia biasa. Selain itu, gigi hadapannya berbentuk rata, tidak seperti buaya-buaya lain yang mempunyai gigi tajam keseluruhannya. Disebabkan bentuk fizikal tersebut, penduduk setempat percaya itulah buaya yang dikatakan saudara kembar kepada manusia.


Ada juga pendapat yang mengatakan buaya di Sungai Linggi ada kaitan dengan jin. Namun kesahihan mengenai kaitan haiwan ini dengan alam ghaib tidak dapat dipastikan.

Berdasarkan adat dan kepercayaan masyarakat di kawasan tersebut, seseorang yang ‘dilahirkan’ kembar dengan buaya perlu menjalankan upacara dan ritual-ritual dalam tempoh-tempoh tertentu. Antaranya ialah upacara ‘bebuang’ iaitu menghanyutkan telur ke dalam sungai. Tidak diketahui apa maksud sebenar upacara ini tetapi ia sesuatu yang mesti dilakukan untuk menghindari bala bencana.

Selain buaya, antara haiwan lain yang pernah dikaitkan sebagai kembar manusia juga ialah ular. Cerita mengenai manusia kembar dengan ular ini pernah tersebar di beberapa tempat, termasuklah di Perak.

Dikatakan, pengasas seni silat Gayong, Almarhum Mahaguru Datuk Meor Abd Rahman juga lahir bersama-sama kembarnya iaitu seekor anak ular. Ayahnya, Daeng Uda Mohd Hashim telah mendapat alamat untuk melepaskan ular tersebut ke dalam hutan.

Pada malam berikutnya, Uda Mohd Hashim telah bermimpi ular yang dilepaskan itu telah berubah menjadi seekor naga. Dengan erti kata lain, gambar naga yang terdapat pada logo persatuan Silat Gayong tersebut membawa maksud kembar kepada mahaguru Datuk Meor Abdul Rahman.

Sejauh mana benarnya perkara ini, sukar untuk dipastikan. Namun, inilah antara legenda yang masih berlegar di kalangan masyarakat Melayu, sekalipun kita sudah menjengah era modenisasi.

Persoalannya, secara biologi, bolehkah manusia dilahirkan kembar bersama binatang?

Menurut Pakar Sakit Puan dari Pusat Perubatan dan Bersalin UMRA Shah Alam, Dr. Mohamed Rafi Mohammed Feizal, secara biologinya kembar terjadi apabila berlaku persenyawaan di antara dua ovum dengan satu atau dua sperma. Sekiranya kedua-dua induk adalah sama iaitu manusia, anak yang dilahirkan juga berupa manusia normal.

Disebabkan itu, adalah mustahil untuk manusia melahirkan anak yang berupa haiwan. Ini kerana, sekalipun benih haiwan diambil dan disenyawakan dengan benih manusia, ia hanya akan membentuk satu mutasi yang tidak sempurna sifatnya kerana dipengaruhi oleh gen manusia dan haiwan. Bagaimanapun perkara ini hanya pernah dirancang oleh beberapa saintis, tetapi tidak pernah dilaksanakan kerana mendapat tentangan daripada pihak yang pro agama.

Jelas Dr. Rafi lagi, sepanjang lebih 20 tahun menjadi doktor sakit puan, beliau tidak pernah menemui kes seumpama ini. Justeru, beliau menganggap cerita-cerita mengenai manusia kembar dengan buaya atau haiwan lain hanyalah suatu dongeng semata-mata. Dr. Rafi percaya, berkemungkinan ia hanya sekadar satu cerita rekaan yang disensasikan oleh sesuatu pihak.

Selain itu, beliau turut menimbulkan persoalan mengapa cerita-cerita sebegini hanya dikaitkan dengan haiwan reptilia sahaja. Mengapa tiada legenda manusia yang kembar dengan haiwan spesies lain seperti lembu, monyet, burung dan sebagainya? Sudah pasti persoalan tersebut sukar dijawab oleh sesiapa sahaja.

Okay nanti kita sambung cerita tentang kenapa buaya sungai Pahang tak pernah ganggu orang...
Kisah buaya putih kembar manusia Kisah buaya putih kembar manusia Reviewed by cikguzim on Rabu, Mei 22, 2019 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.