Cara beli tiket kapal terbang murah AirAsia MAS Malindo



Trick untuk dapatkan tiket tambang kapal terbang yang harga lebih murah ini boleh digunakan untuk membeli dari mana-mana saja syarikat pernerbangan samada AirAsia, MAS, Malindo, Lion Air, dan penerbangan yang lain-lain samada dalam atau luar negara. Saya kongsikan antara cara yang lebih mudah dan ringkas untuk dapatkan tiket kapal terbang yang  lebih rendah. dari biasa.


1. Beli tiket awal

Lihatlah kalendar anda, rancang percutian selewatnya 3 bulan sebelum perjalanan. Paling bagus beli 6 hingga 12 bulan sebelum perjalanan. Memang lambat lagi nak terbang tapi ianya berbaloi untuk perjalanan jauh. Contohnya, ada rakan saya beli tiket ke Perth Australia dengan harga RM99 3 bulan sebelum penerbangan tetapi harga terus naik kepada RM399 seminggu sebelum penerbangan. Jadi plan percutian anda sebaiknya.


2. Promosi murah biasanya tengah malam (12 tengah malam)

Ini memang saya amalkan sejak dulu lagi untuk web AirAsia. Memang mereka akan turunkan harga tapi anda perlu juga pantas bertindak kerana sekejap sahaja harga akan berubah normal kembali. Bukan AirAsia saha malah Malinda, MAS juga ada buka promosi tambah murah merah waktu jam 12 tengah malam dan awal pagi. Nampaknya anda  kena selalulah berjaga hehe.




3. Tidak travel pada waktu cuti sekolah, waktu puncak dan musim perayaan

Pada waktu sekolah, musim perayaan memang akan melambung tinggi harga tiket kapal terbang. Bisnes is bisnes mereka akan kaut untung seboleh mungkin. Sangat tinggi kemungkinan anda untuk dapat tiket murah sehari sebelum dan selepas cuti sekolah atau ketika musim perayaan. 

Contohnya, pada 1hb Januari tiket mahal dan pada 2hb Januari harganya akan jadi lebih berbeza. Anda perlulah rancang dan simpan cuti anda sebaiknya supaya percutian anda tidak bertembung waktu hari cuti persekolahan tidak kira samada anda bercuti dalam mahupun luar negara.


4. Cari destinasi murah terlebih dahulu

Cari destinasi yang murah-murah sahaja dulu. Anda teringin nak pergi ke Seoul (RM499) tapi tiket ke Tokyo (RM99) lebih murah. Pergilah ke Jepun dahulu kerana setiap destinasi yang jarang anda pergi ini mempunyai tempat yang menarik dan tak menyesal beli. 

Jadi tak perlu gigit jari dulu nak pergi ke destinasi yang harga tiket penerbangannya masih mahal. Kejar harga bukan kejar destinasi. Anda akan bercuti lebih senang hati.


5. Guna search engine

Search engine ni adalah ejen carian secara online yang dapat membanding beza harga tiket kapal terbang antara yang popular adalah skyscanner, kayak dan momondo. Boleh subscribe ke newsfeed juga.




6. Jadi pelanggan setia. Tumpukan pada 1 syarikat penerbangan

Jadilah pelanggan setia mereka. Tumpukan pada 1 syarikat penerbangan sahaja kerana lagi kerap anda membeli tiket lagi banyak anda dapat mata ganjaran yang dikenali mata ganjaran kesetiaan. Anda akan peroleh pelbagai keistimewaan contohnya dapat diskaun tiket, hot seat dan lain-lain. Trik untuk mengumpulkan mata ganjaran juga anda bolehlah membeli tiket kapal terbang untuk kawan-kawan anda.


7. Beli tiket selain dari hari Jumaat, Sabtu dan Ahad

Travel selain dari hari Jumaat, Sabtu, Ahad. Biasanya tiket memang murah waktu hari Isnin hingga Khamis. Hari Isnin biasanya hari tiket kapal terbang jadi lebih rendah kerana memang tidak ramai orang travel waktu itu. Begitu juga travel pada waktu awal pagi dan tengah malam juga tiket murah pada waktu tersebut. Pastikan anda dapatkan rehat yang secukupnya, kalau travel tengah malam pun boleh tidur, siang dah sampai ke destinasi :)


8. Jangan terus beli tiket 2 arah

Beli tiket 1 arah sahaja kerana tiket 2 arah ni macam ada trik mereka untuk menaikkan sedikit harga. Maksudnya kita perlu beli tiket 2 kali iaitu waktu pergi tiket yang berlainan dan waktu balik tiket yang berlainan. 

Contohnya tiket pergi dan balik kawan saya KL-Perth pergi dan balik kosnya RM499, seorang lagi kawan saya ke KL-Perth menggunakan Air Asia (RM99) dan pulang semula menggunakan MAS Perth-KL (RM199). Lebih jimat bukan? Agak leceh tapi percayalah sangat berbaloi.




9. Guna debit card

Bayar tiket guna debit kad, jangan guna kad kredit! Simple kerana tiada caj.


10. Follow media sosial syarikat penerbangan

Sentiasa follow media sosial rasmi syarikat penerbangan atau subscribe newsletter terus newsfeed informasi terkini mereka terus ke email anda. Boleh explore laman web mereka. Contohnya saya ada subscribe laman web Airasia dan Malindo jadi mereka sentiasa akan maklumkan tawaran ke destinasi yang tertentu dan juga harganya sekali. Anda akan sentiasa update dan dapat berita terbaru mereka. 



Jadi tidak kira samada MAS, AirAsia, Malindo, Lion Air atau mana-mana syarikat penerbangan. Cara ini sangat berkesan untuk dapatkan tiket yang lebih murah dari biasa. Harapan saya supaya banyak lagi syarikat penerbangan muncul supaya lebih saingan dan automatik tiket jadi semakin murah.

Jom tengok video tentang cara beli tiket flight murah:



Jangan lupa kongsikan artikel ini kepada rakan yang lain. Mungkin anda ada rahsia tersendiri untuk tiket murah boleh kongsi di ruang komen? Selamat bercuti!


Bersambung........

Cara beli tiket kapal terbang murah AirAsia MAS Malindo Cara beli  tiket kapal terbang murah AirAsia MAS Malindo Reviewed by cikguzim on Ahad, Mei 26, 2019 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.