Asal usul meriam buluh - fakta yang perlu anda tahu

Bangsa Melayu adalah satu-satunya bangsa yang menjadikan senjata meriam sebagai mainan tradisional ketika musim perayaan~


Saya masih ingat waktu kecil era 90-an, kanak-kanak kampung main meriam buluh. Orang dewasa pula main meriam besi. 

Meriam buluh sebenarnya lebih selamat dan murah berbanding mercun kerana bahan peledak nya terbuat dari minyak tanah, garam (NaCl) dan air saja. 

Dari mana asal usul meriam ini?



(1) teknologi pembuatan meriam atau disebut lela rentaka yang diwarisi oleh masyarakat Melayu secara turun temurun. Rentaka adalah senjata meriam mudah alih pertama di dunia buatan orang Melayu yang kemudiannya ditiru oleh kuasa imperialis Barat.

(2) sumber alam Melayu yang kaya dengan belerang (S) untuk dijadikan peledak dimana 30% gunung berapi dunia terletak di kepulauan ini.

(3) kata melayu diambil dari kata layar (to sail) yang merujuk kepada bangsa pelayar. Maka terbentuklah sebuah kerajaan maritim dan pelabuhan entreport. Senjata meriam diperlukan untuk pertahanan kapal dagang dan negara dari ancaman lanun dan juga musuh.

(4) Bukti aktiviti pembuatan senjata api ini direkodkan oleh W. Linehan didalam kertas kerjanya yang berjudul Some Discoveries on the Tembeling. Di tebing-tebing Sungai Tembeling yang terletak di Pahang, Linehan telah menjumpai acuan-acuan purba yang digunakan untuk membuat meriam yang dianggarkan seawal kurun ke 13 atau 14.

Kalau nak tau, inilah antara senjata tempur kuno alam Melayu yang kita tak sedar telah dikembangkan menjadi peluru berpandu, meriam automatik, dan mortar oleh bangsa penjajah.
Asal usul meriam buluh - fakta yang perlu anda tahu Asal usul meriam buluh - fakta yang perlu anda tahu Reviewed by cikguzim on Rabu, Mei 29, 2019 Rating: 5

1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.